Door te organizen kun je op een efficiënte en effectieve manier overzicht, ruimte en rust creëren. Je kunt niet alleen je spullen in huis “organizen” maar ook je tijd (door te plannen), zakelijke ruimte, administratie en zelfs je telefoon en computer. De basis van organizen bestaat namelijk altijd uit drie stappen: uitzoeken, bepalen wat je wilt bewaren (en weg wilt doen) en een nieuwe indeling maken (door alles een vaste plek te geven).
Een goed en overzichtelijk systeem helpt ons om spullen en informatie snel terug te vinden zonder dat dit te veel moeite kost. Helaas lukt het door verschillende redenen (weinig tijd of geen inzicht) niet om een goed systeem te creëren – hierdoor stapelen spullen en de administratie op. In ons achterhoofd zijn we ons bewust van de stapel maar tijd vrijmaken om diezelfde stapel aan te pakken is er soms gewoonweg niet. Ben je het overzicht kwijt en wil je in 2021 wat meer “ge-organized” door het leven? Dan zal het je met deze tips zeker wel lukken!
VOORBEREIDING
Organizen begint met een goede voorbereiding: het hebben van een plan, tijd en materialen. Maak een plan en schrijf voor jezelf op wat de reden is (misschien ben je vaak je spullen in huis kwijt en veroorzaakt de rommel je veel stress en onrust), wat de “klus” je zou moeten opleveren en binnen welk tijdsbestek je dit wil bereiken.
Stel jezelf bij iedere ruimte de volgende vragen:
- wat gaat goed
- wat zou je graag willen veranderen
- hoe moet het gewenste resultaat er uit komen te zien
TIJD
Veel mensen zijn zich bewust van de rommel, de stapels spullen en administratie. We hopen steeds opnieuw dat we ooit “meer” tijd zullen hebben om dit op te kunnen ruimen en eerlijk is eerlijk: opruimen en organizen kost gewoon ook echt tijd. En die tijd komt helaas niet vanzelf, die zul je moeten maken. De stapels spullen in huis zijn niet in een week ontstaan en kun je dus soms ook niet in een week opruimen.
Het is in ieder geval echt zeker de moeite waard om al je spullen uit te zoeken en een vaste plek te geven. Zie het als een investering waar je vroeg of laat de vruchten van zult plukken. Je hoeft niet meer te zoeken naar je spullen, opruimen gaat sneller en je zult geld besparen omdat je geen spullen meer koopt die je eigenlijk al in huis hebt. Ook zal deze tijdsinvestering je meer ruimte bieden voor de spullen die wel echt belangrijk voor je zijn. Probeer dus in te schatten hoeveel tijd je per ruimte of klus nodig hebt, maak een plan van aanpak en een goede planning.
MATERIALEN
Elke organize “klus” is anders. Bedenk dus wat je nodig zult hebben zodat je ongestoord aan de slag kunt gaan en een klus ook echt afmaakt. Als je een kledingkast wilt opruimen en opnieuw wilt inrichten dan heb je bijvoorbeeld niet alleen een vuilniszak nodig maar ook een stofzuiger , een stofdoek, een doos, kledinghangers en misschien wat mandjes.
ORGANIZEN
Verdeel je huis eerst in zones en daarna eventueel in categorieën (slaapkamer: eerst de kledingkast, dan de ladekast, dan de bureau etc.). Je begint pas met de volgende zone als je helemaal klaar bent met de zone waar je mee bezig was.
De basis van organizen bestaat altijd uit drie stappen: uitzoeken, bepalen wat je wilt bewaren (en weg wilt doen) en een nieuwe indeling maken (door alles een vaste plek te geven).
De termen organizen (oftewel ordenen) en opruimen worden weleens door elkaar gebruikt. Organizen is bepalen wat je wel of niet bewaart en op welke vaste plek. Opruimen is na gebruik spullen terugleggen op hun vaste plek
Je sorteert wat je wilt houden, wat je weg kunt geven, wat je eventueel op marktplaats kunt verkopen en wat weggegooid mag worden. Groepeer daarna de spullen die bij elkaar horen en maak een nieuwe indeling. Geef alles wat je wilt bewaren een vaste plek, zorg voor een zo praktisch mogelijke indeling. Gebruik eventueel mandjes of andere handige opbergers om de kasten in te delen.
Veel succes met het organizen!
10 reacties
Ik ben redelijk georganiseerd. Maar in sommige kastjes moet je dan zeker niet kijken. 😊 miss eens van zomer ook aanpakken
Ik ben altijd zo gefascineerd door jou blogs. Je bent zoveel georganiseerder dan ik ben
Ik moet hier ook nodig mee aan de slag, maar mijn uitstelgedrag zit mij nog in de weg 😉
Ik ben bezig met mijn kledingkast organiseren maar ik heb hiervoor bakjes nodig maar helaas kan ik die nergens (goedkoop) halen
Nu met dat thuiswerken heb ik alle tijd om op te ruimen
ik vind dit wel proffi klinken! ik ruim en regel wel maar ik stel me zelf daar nooit zoveel vragen bij..Ik denk: hup troep weg !
wat een handige tips. vorige week nog eens de kleerkast van mijn zoontje onder handen genomen.
Ik ben zeer georganiseerd alleen mijn man niet. Hij heeft altijd een zichtelijk administratie hoekje.
Dankjewel voor de tips. Mijn grootste valkuil is allerlei leuke opruimsystemen kopen omdat ik het zo leuk vind om daar dan dingen in te doen.
Ik ben ontzettend van het organiseren, heb dit ook echt nodig anders raak mijn hoofd veel te vol en ga ik dingen vergeten.