Hoe gek het ook klinkt en niet zo lijkt maar mijn doel is juist om zo weinig mogelijk tijd in het huishouden te besteden zodat ik tijd vrij kan maken voor andere dingen die ik ook leuk en belangrijk vind zoals ondernemen, mijn Instagram bijhouden en artikelen schrijven voor mijn blog.
Plannen en mijn planning opschrijven blijft daarom voor mij een belangrijk hulpmiddel – niet alleen in het huishouden maar ook als ondernemer. Door op zondag mijn werkweek en doelen vast te zetten, maak ik het voor mezelf makkelijker en weet ik waar ik de komende week aan moet beginnen, tijd voor vrij moet maken, wat ik moet afronden en aanleveren.
Omdat ik vrij visueel ingesteld ben, heb ik op mijn eigen manier een soort Kanban bord gemaakt in mijn “werkhokje”. Het maakt me door het op de muur “te zien” productiever en het zorgt voor een realistisch beeld. Ik rond taken niet op volgorde af maar kan voor mezelf wel zien waar ik mee bezig ben. Op deze manier zorg ik voor structuur en probeer ik mezelf iedere keer uit te dagen om meer en meer uit mezelf te halen.
De Kanban methode is eigenlijk vooral voor teams en ontwikkelaars in het leven geroepen maar ik vind dat je een Kanban bord voor alles kunt gebruiken – voor je studie, blog, huishouden, gezin, verbouwing, onderneming maar ook gewoon op je werk (en al helemaal als je thuis werkt). Door het zichtbaar maken van al je werk (of het realiseren van een doel) creëer je een goed overzicht van alle taken met een duidelijke weergave van het proces en doordat je duidelijk ziet waar je nog mee bezig bent, voorkom je dat je met te veel taken bezig bent.
MAAK JOUW EIGEN KANBAN BORD
De makkelijkste manier is een whiteboard gebruiken en die verdelen in drie categorieën. Heb je geen whiteboard en wil je er zelf een maken? Dan kun je makkelijk met washi-, duck- of schilders tape op een muur, plexiglas of mdfplaat verticaal de vakken verdelen. Schrijf op een etiket (sticker): To Do – Bezig –Done.
Als ik aan een specifieke taak werk, schuif ik de Post-It naar “bezig” en bij het afronden naar “done”. Mijn doel is om aan het einde van de week al mijn taken zoveel mogelijk naar “done” te schuiven.
Volg je me al op instagram? Op mijn instagram story deel ik meer tips, de laatste koopjes, nieuwtjes en updates
En heb je mijn nieuwe E-book al gezien? Je kunt dit E-book samen met de gratis jaarplanner gebruiken. Door doelen te stellen en deze om te zetten in een planning heb je met mijn tips en tricks en de schema’s zo het huishouden onder controle.